16 juni 2023
RHP is in een vergevorderd stadium om het proces voor het inzenden van productmonsters te digitaliseren. Waar gecertificeerde bedrijven nu nog met pen of op de computer een inzendformulier invullen en printen, gebeurt dit komend najaar volledig digitaal via de nieuwe inschrijfmodule: Hermes.
Voor gecertificeerde bedrijven die als onderdeel van de certificering (product)monsters ter controle voor onderzoek naar externe laboratoria sturen, gaat dit straks veel makkelijker in de digitale omgeving. Ook wordt het administratieve proces minder foutgevoelig en een stuk efficiënter. De huidige manier van productmonsters inzenden met de papieren inzendformulieren wordt uitgefaseerd.
Op de nieuwe manier loggen gebruikers in Hermes in en vullen daar alle benodigde gegevens in als ze een productmonster willen inzenden. Het monster krijgt dan een uniek kenmerk (datamatrix) toegekend dat met behulp van een geprint document aan de zak met het productmonster wordt bevestigd, voordat het monster naar het laboratorium wordt gezonden.
Door het unieke kenmerk kan alle data automatisch met elkaar worden gekoppeld in de systemen. De gegevens worden achter de schermen met elkaar verbonden tussen de nieuwe online inschrijfmodule Hermes en de bestaande database met onderzoeksresultaten Minerva. De communicatie van analyseresultaten en de beoordeling hiervan in Minerva blijven voor gecertificeerde bedrijven gewoon hetzelfde.
Momenteel wordt er uitgebreid getest met de nieuw ontwikkelde software. Dit najaar zal Hermes via de website toegankelijk zijn. Er zal één plek worden gecreëerd waar alle inlogomgevingen van RHP te vinden zijn: Hermes, Minerva en Mijn RHP.
Vanzelfsprekend volgt er later meer informatie en een uitgebreide handleiding voor gebruikers. Het is de bedoeling dat bij elk gecertificeerd bedrijf in elk geval één persoon een persoonlijk account krijgt, gekoppeld aan het bedrijf en zakelijke e-mailadres. Dit is veelal degene die ook een Minerva-account heeft.